Reklama
 
Blog | Pavel Vaněček

Volba první

Zaznamenali jste, že v našem politickém systému existuje jeden velmi důležitý veřejně nevolený post, který je obsazován pouze na základě rozhodnutí jediného člověka, a to většinou učiněného již v dávné minulosti?

Pozice, která je mnohem důležitější než takový tiskový mluvčí, a jež svým hlasem mocně ovlivňuje dějinný tok naší země? Ano, jedná se o místo první dámy.

Jsem přesvědčen, že manželka prezidenta republiky má na zdárném chodu země zásadní podíl – od pořádání klíčových společenských událostí a účastí na zahraničních cestách, přes inspirativní výběr sociálních oblastí, do kterých s chotěm investují svoje vydělané peníze, až k bezprostřednímu ovlivňování veřejného mínění u nás i v zahraničí. Třeba vhodně zvolené místo setkání, citlivě vybrané polední menu či lahodně osvěžující podvečerní káva mohou zvrátit průběh jednání nebo otevřít příliv investic. První dáma se také setkává s dalšími prvními vyvolenými a má tak možnost velmi cíleně formovat vztahy mezi prvními volenými.

Neměl by ovšem být takový důležitý post podroben veřejné soutěži, aby pro svoje fungování získal dostatečný politický mandát? Nestáváme se zde obětí konspirace jediného mocného člověka? Navrhuji to napravit veřejným referendem. Volba by byla pořádána vždy bezprostředně po inauguraci hlavy státu, nejraději v přímém televizním přenosu hlasováním pomocí dárcovských SMS. A kromě klasických dovedností, jako jsou mluvený projev či promenáda v plavkách, by se oceňovala schopnost doplňovat prezidenta jak vzhledově, tak po stránce duševních schopností. Šanci by tudíž dostaly dámy všech profesí, nejenom zpěvačky a herečky, ale také vědecké pracovnice a další pracující ženy.

Reklama

Samozřejmě by bylo nezbytné pečlivě vydefinovat pravomoce a povinnosti z této pozice plynoucí, možná by bylo třeba i drobně poupravit ústavu. Také v případě volby ženy-prezidentky by bylo vhodné netrvat na první dámě, ale postavit jí po bok – genderově korektně – prvního muže. Mohlo by tak dokonce vzniknout celé nové odvětví marketingu, byly by založeny přípravné instituty na první pobočníky, dozajista by bylo sepsáno množství knih obsahující rady a doporučení.

Protože, kdo by nechtěl být první?