Reklama
 
Blog | Pavel Vaněček

Na pivo se Seznamem

Kdyby byl internetový portál Seznam.cz člověk, kam by chodil na pivo? S kým a o čem by se asi bavil?

Přijdou vám podobné otázky nesmyslné? V dnešní době post moderního informačního věku, kdy internet stále více ovlivňuje naše chování a spotřebu, se i pomocí takových personalizačních přístupů ve výzkumu trhu zjišťuje vnímání značky. Výsledná doporučení potom mohou mít vliv na podobu reklamní kampaně, styl komunikace nebo v tomto případě třeba na vzhled webové stránky.

Když jsem se před časem zeptal samotných zaměstnanců Seznamu, kam by si podle nich jejich chlebodárce vyrazil na pivo, jejich odpovědi se obvykle shodovali s tím, co mi řekli obyčejní uživatelé internetu: Seznam je docela milý chlapík středního věku, kterého můžeme potkat v dobré české restauraci. Bavit se s ním dá o všem, zná hlavně místní témata a drby. Většinou ho vídáme i s jeho věrným psíkem a ke stolu s ním si nemá problém přisednout jeho světácký známý Google. Pěkně to vystihuje jedna konkrétní odpověď: „Chodil by na pivko do Staročeské restaurace. Všude, kde je klasická česká hospůdka na klasické české pivko. Bral by sebou svého psa a setkával by se tam s Centrum.cz a Altas.cz a vzpomínali by, jaké to bylo dříve, když tady nebyl Google a Facebook. No, a když by tito dva odešli, tak by ještě zůstal a dal si pár panáků a dal by se do vymýšlení, jak se dostat mezi mladou generaci v ČR.“

Na tento výzkum jsem si vzpomněl, když se v nedávné době opět rozhořela debata o ochraně soukromí na internetu. Soukromí jako schopnost a právo zadržovat informace o sobě je velmi citlivé téma, zejména v kontextu osobního, ale i národního, bezpečí nebo boje proti zločinu. Hranice mezi privátním a veřejným prostorem je často nejasná, zákony vždy až se zpožděním a v omezené míře reagují na pokrok moderních technologií. Osobní informace se však dnes stávají jakýmsi platidlem, za které si kupujeme nejrůznější virtuální služby. A vůbec už nejde jen o prosté osobní údaje, jejichž správu již legislativa v jisté míře omezuje, ale o osobní informace obecně.

Reklama

Nalézt něčí emailovou adresu nebo telefonní číslo není dnes díky internetu většinou problém. Zjistit si, zda je někdo ve vztahu nebo kam půjde v pátek večer je díky sociálním sítím také možné. Co ale třeba najít někoho podle toho, jakou poslouchá hudbu, jaké nosí oblečení nebo co rád jí? Prostě využít takové osobní informace, které o nás mají jen naši nejbližší. Informace, jež jsme třeba ani nikde nezadali. Tedy, nevyplnili jsme je v podobné struktuře a najednou. Možná jsme ale dali svoje preference najevo svým chování na internetu, vyhledávanými výrazy, obsahem emailů, nákupem v eshopu, reakcí na cílenou reklamu. Nejedná se tedy o čistě deklarované osobní údaje, ale o odvozené osobní informace. A ty mají dnes, zdá se, cenu zlata.

Proto podobně jako si vybíráte, s kým jdete na pivo nebo o čem si budete nad sklenkou vína se svými známými povídat, je dobré si rozmyslet, co o sobě řeknete na internetu. Abyste se potom jednou až v restauraci u stolu narazíte na světaznalé chlapíky ve středním věku nemuseli divit, na co všechno se hovor stočí.